Hoe weet ik wat vol is gelopen
Cecil Westerhof
2023-09-26 14:12:22 UTC
Ik zag de laatste tijd dat mijn / partitie aan het vollopen is.
Om erachter proberen te komen wat er aan de hand zou kunnen zijn
gebruikte ik:
du --max-depth=1 --one-file-system /

Daarmee zag ik dat /usr 17 GB bevat.

Dus gebruikte ik:
du --max-depth=1 --one-file-system /usr

Drie directories springen eruit:
5.7G /usr/share
2.5G /usr/local
6.7G /usr/lib

In /usr/lib springt eruit:
2.2G /usr/lib/x86_64-linux-gnu
1.1G /usr/lib/modules

In /usr/share springt eruit:
1.2G /usr/share/doc
1.9G /usr/share/texlive

In /usr/local springt eruit:
2.4G /usr/local/lib

Als ik daar verder kijk zie ik:
158M /usr/local/lib/python3.7
968M /usr/local/lib/python3.9
44K /usr/local/lib/pkgconfig
150M /usr/local/lib/python3.5
219M /usr/local/lib/python2.7
7.2M /usr/local/lib/x86_64-linux-gnu
580M /usr/local/lib/python3.11

Op mijn systeem staat geen python3.[579], dus ik neem aan dat ik de
corresponderende directories kan verwijderen. Ik heb ook python 2.7,
dus daar geldt hetzelfde voor lijkt me.
Dat zou ongeveer 1¼ GB vrijmaken.
Wat zijn andere dingen waar ik naar kan kijken?

Een goede twee is trouwens:
/root/.cache/pip/http/

Met 1.3 GB. Het is een .cache. Kan ik die leeggooien, of is dat te
drastisch?
--
Cecil Westerhof
Senior Software Engineer
LinkedIn: http://www.linkedin.com/in/cecilwesterhof
tjoen
2023-09-26 16:06:49 UTC
Post by Cecil Westerhof
/root/.cache/pip/http/
Met 1.3 GB. Het is een .cache. Kan ik die leeggooien, of is dat te
drastisch?
Mijn root heeft die directory niet
Als user heb ik die wel, omdat ik pip vaak gebruik om een .rpm te
bouwen
Cecil Westerhof
2023-09-26 18:04:00 UTC
Post by Cecil Westerhof
[...]
Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat ik als root pip packages
update naar de laatste versie. Op die manier zijn voor alle gebruikers
de laatste pip packages beschikbaar.
Richard Lucassen
2023-09-27 20:05:52 UTC
On Tue, 26 Sep 2023 16:12:22 +0200
Post by Cecil Westerhof
Ik zag de laatste tijd dat mijn / partitie aan het vollopen is.
Om erachter proberen te komen wat er aan de hand zou kunnen zijn
du --max-depth=1 --one-file-system /
Ooit bestond er een perl script genaamd "dispus". Erg handig :-) Ff
zoeken...

https://anni.galaxy4.net/?page_id=3

http://anni.galaxy4.net/files/dispus29.zip

R.
--
Richard Lucassen
http://contact.xaq.nl/
Paul van der Vlis
2023-09-28 06:48:24 UTC
Post by Cecil Westerhof
[...]
Lijkt me ook, maar niet zoveel verstand van.
Post by Cecil Westerhof
Ik heb ook python 2.7,
dus daar geldt hetzelfde voor lijkt me.
Je bedoeld zeker dat je GEEN python 2.7 hebt.
Post by Cecil Westerhof
Dat zou ongeveer 1¼ GB vrijmaken.
Wat zijn andere dingen waar ik naar kan kijken?
Ik gebruik vaak find om grote bestanden te vinden, zoiets:
find / -size +100M -exec ls -lh {} \; | less
Post by Cecil Westerhof
/root/.cache/pip/http/
Met 1.3 GB. Het is een .cache. Kan ik die leeggooien, of is dat te
drastisch?
Volgens mij kan dat wel ja. Je zou voor de zekerheid ook eerst kunnen
backuppen als je genoeg backup-ruimte hebt.

Overweeg voor een volgende keer LVM en wat ruimte vrijhouden, dan kun je
zo'n root partitie gemakkelijk vergroten.

Groet,
Paul
https://vandervlis.nl
Cecil Westerhof
2023-09-28 13:50:14 UTC
Post by Paul van der Vlis
Post by Cecil Westerhof
Ik heb ook python 2.7,
dus daar geldt hetzelfde voor lijkt me.
Je bedoeld zeker dat je GEEN python 2.7 hebt.
Oeps, je hebt helemaal gelijk.
Post by Paul van der Vlis
Overweeg voor een volgende keer LVM en wat ruimte vrijhouden, dan kun je
zo'n root partitie gemakkelijk vergroten.
Ik gebruik LVM, maar als er iets is dat nodeloos ruimte eet, dan is
dat niet echt een oplossing.
En zou zomaar kunnen dat ik die al opgesoupeerd heb. Systeem is denk
ik minstens acht jaar oud en ik heb een paar keer partities vergroot.

Er blijkt ruim genoeg ruimte over te zijn:
VG #PV #LV #SN Attr VSize VFree
HDVG 1 4 0 wz--n- <832.61g <55.46g
SSDVG 1 1 0 wz--n- 83.89g 62.92g

Vooral veel op de ssd. Die gebruik ik alleen voor / op dit moment.
Is het een goed idee om swap partitie(s) op ssd te zetten?
Zijn er nog andere plekken om de nauwelijks gebruikte ssd in te
zetten?

Waarom staat er bij VSize en VFree een < voor de getallen?

Voorlopig / vergroot van 21 GB naar 25 GB.
(Vergroten is simpel, verkleinen iets minder.)

Maar als er nog tips zijn om overbodig vet weg te snijden …
Paul van der Vlis
2023-09-28 18:23:27 UTC
Post by Cecil Westerhof
Post by Paul van der Vlis
Overweeg voor een volgende keer LVM en wat ruimte vrijhouden, dan kun je
zo'n root partitie gemakkelijk vergroten.
Ik gebruik LVM, maar als er iets is dat nodeloos ruimte eet, dan is
dat niet echt een oplossing.
Je kunt dan later kiezen aan welk volume je het toewijst.
Post by Cecil Westerhof
En zou zomaar kunnen dat ik die al opgesoupeerd heb. Systeem is denk
ik minstens acht jaar oud en ik heb een paar keer partities vergroot.
"vgdisplay" verteld het je.
Post by Cecil Westerhof
VG #PV #LV #SN Attr VSize VFree
HDVG 1 4 0 wz--n- <832.61g <55.46g
Dit is waarschijnlijk de harddisk.
Post by Cecil Westerhof
SSDVG 1 1 0 wz--n- 83.89g 62.92g
En dit de SSD, het duurde even voordat ik de naam vatte.
Post by Cecil Westerhof
Vooral veel op de ssd. Die gebruik ik alleen voor / op dit moment.
Is het een goed idee om swap partitie(s) op ssd te zetten?
Ja, hoe sneller hoe beter.
Post by Cecil Westerhof
Zijn er nog andere plekken om de nauwelijks gebruikte ssd in te
zetten?
Databases houden erg van snelle disks...

NVMe disks zijn niet zo duur meer, je zou kunnen overwegen alles te
vervangen door NVMe. Je hebt van die PCI insteekkaarten waarin 2 NVMe's
passen. Ik draai zo RAID 1. Ik had overigens wel een nieuw bios nodig,
het was niet reuze simpel. Grotere SSD's is ook een optie.

Locale backups kunnen natuurlijk wel prima op een harddisk. Uiteraard
kun je ook wachten tot je je systeem gaat vervangen.
Post by Cecil Westerhof
Waarom staat er bij VSize en VFree een < voor de getallen?
Weet ik ook niet.
Post by Cecil Westerhof
Voorlopig / vergroot van 21 GB naar 25 GB.
(Vergroten is simpel, verkleinen iets minder.)
Inderdaad...
Post by Cecil Westerhof
Maar als er nog tips zijn om overbodig vet weg te snijden …
Wellicht heb ik stof tot nadenken gegeven.

Groet,
Paul
https://vandervlis.nl
Cecil Westerhof
2023-09-28 20:43:23 UTC
Post by Paul van der Vlis
Post by Cecil Westerhof
Post by Cecil Westerhof
SSDVG 1 1 0 wz--n- 83.89g 62.92g
En dit de SSD, het duurde even voordat ik de naam vatte.
Ik vond het heel logisch. Maar hoe vaak ik iets niet snapte, om op het
moment dat het werd uitgelegd te zeggen: maar natuurlijk. ;-)
Post by Cecil Westerhof
Zijn er nog andere plekken om de nauwelijks gebruikte ssd in te
zetten?
Databases houden erg van snelle disks...
Dat is wel een goede. Mijn databases zijn klein, maar toch …