Selecteren en plakken werkt niet meer in Terminal
Adri Verhoef
2023-02-25 14:43:20 UTC
Het is gebruikelijk om tekst in xfce4-terminal (bv. de output van een commando)
te selecteren en dan weer ergens anders te plakken.
Na verloop van tijd (in de loop van enkele maanden) lukt het nog wel om tekst
vanuit een grafische applicatie in de terminal te plakken, maar andersom lukt
niet meer. Geselecteerde tekst in de terminal wordt kennelijk dus niet langer
daadwerkelijk geselecteerd, anders kan ik het niet verklaren.

Indien ik tekst selecteer, wordt die tekst nog wel gehighlight, maar het lukt
niet langer die tekst te plakken.
Zowel plakken met de muisknop, met CTRL+SHIFT+V als met SHIFT+INSERT
hebben geen effect, anders dan reeds in een grafische applicatie geselecteerde
tekst te plakken.
De Console Mouse Manager (gpm) draait. Herstarten van gpm haalt niets uit.

Is er een manier om dit weer te activeren zonder het systeem te herstarten?
Adri :)
--
Dit systeem (Intel(R) Core(TM) i7-8700 CPU @ 3.20GHz) draait Fedora 35
met 5 TB opslagruimte, 16 GB RAM en 24 GB swap; de uptime hiervan is:
15:42:25 up 246 days, 18:17, 5 users, load average: 11.27, 11.41, 11.59
Adri Verhoef
2023-02-25 16:47:21 UTC
Op moederschip aarde schreef iemand die zich identificeerde als
Post by Adri Verhoef
[...]
Vanuit Firefox kan ik de volgende link selecteren en in xfce4-terminal plakken:
https://askubuntu.com/questions/999108/text-highlighting-select-to-copy-stopped-working-in-the-terminal
Andersom lukt niet.

UPDATE: Door 'xterm' (xterm-375-1.fc35.x86_64) te starten, kan je wél met de muis
selecteren en plakken naar willekeurig welke grafische applicatie, behalve naar
xfce4-terminal, echter CTRL+SHIFT+C en CTRL+SHIFT+V werken niet in 'xterm', je
moet kennelijk met de muis plakken.

Bovendien werkt CTRL+SHIFT+U (om Unicodetekens zoals U+2215 (∕) te typen) niet
in xterm (echter wél in xfce4-terminal). Het is niet bijster handig om
tijdelijk naar een andere grafische applicatie te moeten switchen om daar een
Unicodeteken te typen, dat te selecteren, en dan terug naar xterm te moeten gaan
om het teken daar in de terminal te plakken.

UPDATE op de UPDATE: plotseling werkt het selecteren en plakken weer!
Kennelijk heb ik iets getriggerd, waardoor het weer is gaan werken.
Rob van der Putten
2023-02-26 10:00:02 UTC
Hoi
Post by Adri Verhoef
[...]
Het nadeel van CnP met keyboard is dat je heen en weer moet tussen muis
en keyboard. Keyboard only is dan makkelijker; Linker muisknop: Cut,
Middelste muisknop: Paste.
Ik heb hier dus ouderwetse drie knoppers omdat die zo lekker CnP-en. Na
tig jaar gaat dan de schakelaar onder de linker knop stuk. Maar die kan
je dan bestellen bij Conrad en op de muis print solderen.
Post by Adri Verhoef
[...]
In vi: Ctrl-V U Unicode_Code_Point.
Ik heb hier standaard het bitmap font van Markus Kuhn in xterm. Voor
glyphs die niet zijn font zitten kan ik dan met Ctrl-Rechter_Knop naar
een TTF switchen. Dan heb je ook glyphs > 64k. Egyptische hieroglyphen bv.
Post by Adri Verhoef
UPDATE op de UPDATE: plotseling werkt het selecteren en plakken weer!
Kennelijk heb ik iets getriggerd, waardoor het weer is gaan werken.
Vr.Gr,
Rob
Rob van der Putten
2023-02-25 17:34:17 UTC
Hoi
Post by Adri Verhoef
[...]
En GUI muis en GPM horen samen te werken, maar mijn ervaring is dat dit
niet altijd goed gaat. Ik heb tegenwoordig dan ook geen GPM meer. En
daarnaast in /etc/vim/vimrc;
set mouse=
Post by Adri Verhoef
Is er een manier om dit weer te activeren zonder het systeem te herstarten?
Adri :)
Terminal opnieuw starten?

Vr.Gr,
Rob
Adri Verhoef
2023-02-25 21:03:20 UTC
Op moederschip aarde schreef iemand die zich identificeerde als
Post by Rob van der Putten
Hoi
Hoi Rob,
Post by Rob van der Putten
Post by Adri Verhoef
Is er een manier om dit weer te activeren zonder het systeem te herstarten?
Adri :)
Terminal opnieuw starten?
Da's een goeie suggestie. Ik heb het genoteerd voor de volgende keer. Dank
je voor het meedenken.

Adri :)
Signature opzettelijk weggelaten.
Adri Verhoef
2024-01-21 10:33:11 UTC
Post by Adri Verhoef
Op moederschip aarde schreef iemand die zich identificeerde als
Post by Rob van der Putten
Hoi
Hoi Rob,
Post by Rob van der Putten
Post by Adri Verhoef
[...]
Ik heb een andere oplossing gevonden: xterm.

Werkt selecteren in de Terminal Emulator niet meer (XFCE)? Start dan 'xterm'.
(Direct daarna mag xterm weer gesloten worden en kunnen de Terminal Emulator-
sessies worden voortgezet.)

(Ik zeg sessies, omdat er bij mij heel wat draaien op deze computer:)
a3 1416 1396 0 2022 tty2 00:00:00 -bash
a3 1468 1455 0 2022 tty5 00:00:00 -bash
a3 1516 1507 0 2022 tty3 00:00:00 -bash
a3 2253 2113 0 2022 pts/1 00:00:05 bash
a3 2280 2113 0 2022 pts/2 00:00:12 bash
a3 2285 2113 0 2022 pts/3 00:00:02 bash
a3 2286 2113 0 2022 pts/4 00:00:19 bash
a3 2315 2113 0 2022 pts/6 00:00:25 bash
a3 2512 2113 0 2022 pts/9 00:00:07 bash
a3 2553 2113 0 2022 pts/10 00:00:21 bash
a3 2569 2113 0 2022 pts/11 00:00:10 bash
a3 2619 2113 0 2022 pts/13 00:00:00 bash
a3 2671 2113 0 2022 pts/14 00:00:01 bash
a3 2723 2113 0 2022 pts/15 00:00:00 bash
a3 496546 2113 0 2023 pts/5 00:00:19 bash
a3 650152 2113 0 2022 pts/0 00:00:02 bash
a3 1293586 2113 0 2022 pts/16 00:00:11 bash
a3 2326829 2113 0 2023 pts/8 00:00:01 bash
a3 2859267 277321 0 Jan08 tty2 00:00:00 /bin/bash /home/a3/bin/getstream -dI4 192
a3 3024942 3024937 0 2023 tty6 00:00:00 -bash
a3 3867027 2113 0 2022 pts/7 00:00:05 bash
a3 3955990 3955724 0 11:27 pts/11 00:00:00 /bin/sh -c (ps -ef | grep bash)>/var/tmp/vNLRCMI/0 2>&1
a3 3955991 3955990 0 11:27 pts/11 00:00:00 /bin/sh -c (ps -ef | grep bash)>/var/tmp/vNLRCMI/0 2>&1
a3 3955993 3955991 0 11:27 pts/11 00:00:00 grep bash
(Ja, met een uptime van 576 dagen.)

Ik zal maar weer eens een leuke .sig uit de kast halen.

Adri :)
--
De gemiddelde levensduur van een Windowsinstallatie is korter dan
de uptime van een gemiddelde Linuxserver. -- Robert Stockmann
Paul van der Vlis
2023-02-25 19:56:30 UTC
Post by Adri Verhoef
[...]
Dat ligt waarschijnlijk aan die applicatie. Gnome applicaties doen dit
bijvoorbeeld niet. Probeer eens een andere applicatie, bijvoorbeeld Firefox.

Het kan ook aan je muiswieltje liggen. Alternatief kun je beide
muisknoppen tegelijk indrukken. Soms werkt mijn wieltje niet, maar lukt
het met de twee andere wel. Komt omdat de muis wat ouder wordt denk ik.
Post by Adri Verhoef
[...]
CTRL+SHIFT+V is een andere clipboard, dit heeft nooit gewerkt samen met
selecteren. SHIFT+INSERT ken ik zo niet, zit wellicht ook vast aan het
andere clipboard.
Post by Adri Verhoef
anders dan reeds in een grafische applicatie geselecteerde
tekst te plakken.
De Console Mouse Manager (gpm) draait. Herstarten van gpm haalt niets uit.
Die heb je niet nodig in een grafische applicatie.
Post by Adri Verhoef
Is er een manier om dit weer te activeren zonder het systeem te herstarten?
Adri :)
Groet,
Paul
https://vandervlis.nl
Adri Verhoef
2023-02-26 00:37:25 UTC
Post by Paul van der Vlis
Post by Adri Verhoef
[...]
Het ging eigenlijk puur over Firefox en LibreOffice op dat moment.
Post by Paul van der Vlis
Het kan ook aan je muiswieltje liggen. Alternatief kun je beide
muisknoppen tegelijk indrukken. Soms werkt mijn wieltje niet, maar lukt
het met de twee andere wel. Komt omdat de muis wat ouder wordt denk ik.
Als er zichtbaar iets wordt geselecteerd (linkermuisknop) en daarna d.m.v. het
contextmenu (rechtermuisknop) getracht wordt om te kopiëren (Copy) en
vervolgens te plakken (Paste), en er gebeurt dan niets (wat hier het geval is),
zou dat dan aan het muiswieltje liggen?
Als ik beide muisknoppen tegelijk indruk, gebeurt er ofwel niets of er gebeuren
vervelende dingen.
Post by Paul van der Vlis
Post by Adri Verhoef
[...]
Er zijn inderdaad twee niveaus. In een terminal kan je CTRL+SHIFT+C (kopiëren)
en CTRL+SHIFT+V (plakken gebruiken), of als alternatief: selecteren met de muis
en daarna SHIFT+INSERT. Vanuit een grafische applicatie tekst kopiëren kan op
twee manieren: tekst selecteren met de muis, vervolgens in de terminal (XFCE4)
plakken met SHIFT+INSERT; of: tekst selecteren met de muis, CTRL-C, dan in de
terminal plakken met CTRL+SHIFT+V. Dat zijn de twee verschillende niveaus, je
hebt dus als het ware twee kopieerbuffers tot je beschikking.
Werkt niet met xterm, wel met xfce4-terminal. Dat zijn mijn ervaringen.

Je kunt overigens ook tekst in een grafische applicatie selecteren zonder de
muis te gebruiken. Er zijn zat mogelijkheden en voorbeelden te geven, of je
kunt het zelf eens proberen, voor wie hiervan nog niet op de hoogte was. :-)

Adri :)
Ik weet niets, ik zie niets, ik hoor niets, ik slaap nog.
De ongekruisigde
2023-02-26 11:58:17 UTC
Post by Paul van der Vlis
Post by Adri Verhoef
[...]
Bij mij werkt alleen het wieltje indrukken (fungeert als derde, middelste muisknop).
Post by Paul van der Vlis
+++