NVIDIA open-gpu-kernel-modules
Paul van der Vlis
2024-01-16 12:29:57 UTC
Hoi,

Ik had altijd een hekel aan Nivida videokaarten omdat die al snel closed
source drivers nodig hebben.

Uiteraard zijn er de nouveau drivers maar daaraan gaf Nvidia geen
ondersteuning, en de kwaliteit was daardoor niet altijd even goed, en
niet alles werd ondersteund. De "nv" driver was een soort voorloper van
de nouveau driver.

Maar nu blijken er ook open source drivers van Nvidia zelf aan te komen
of al te zijn. Op zich natuurlijk een heel goede zaak:
https://www.phoronix.com/review/nvidia-open-kernel
https://github.com/NVIDIA/open-gpu-kernel-modules

Weet iemand hier of deze al in het mainstream Linux kernel zitten?
Het lijkt er wel op:
https://www.phoronix.com/news/RTX-30-Ampere-KMS-Linux-5.11

Van
https://developer.nvidia.com/blog/nvidia-releases-open-source-gpu-kernel-modules/
:
----
These changes are for the kernel modules, while the user-mode components
are untouched. The user-mode remains closed source and is published with
prebuilt binaries in the driver and the CUDA toolkit.
----
Is er wellicht andere code voor die user-mode?

Ik lees dat alleen de Turing and Ampere GPU's ondersteund worden, dat
zijn relatief nieuwe GPU's. Die Turing heb je vanaf 150 euro (GTX 1650)
en die Ampere vanaf 230 euro (RTX 3050). Die met Ampere zijn te
herkennen aan hun PCIe 4.0 interface.
https://en.wikipedia.org/wiki/Turing_(microarchitecture)
https://en.wikipedia.org/wiki/Ampere_(microarchitecture)

De firmware zal niet open source zijn, maar dat vind ik wat minder
belangrijk. Ik lees hier overigens dat veel code is verhuist naar
firmware:
https://www.howtogeek.com/805004/nvidia-releases-open-source-linux-gpu-drivers-with-a-catch/
----
That's all great news, but there are a few reasons to temper your
excitement. Hector Martin, the main developer for Asahi Linux, shared in
a series of tweets that much of the important graphics code isn't
actually open-source. Nvidia appears to have moved much of its
proprietary code into the firmware on its graphics cards, which the
open-source code interacts with --- a bit like the Intel Management
Engine on Intel CPUs.
----

Wie weet meer, heeft opmerkingen, of corrigeert mijn fouten?

Groet,
Paul
https://vandervlis.nl
tjoen
2024-01-16 16:58:24 UTC
On 1/16/24 13:29, Paul van der Vlis wrote:
..
Post by Paul van der Vlis
[...]
Ik zag zoiets in aankondiging 6.7 maar
/lib/modules/6.6.0/kernel/drivers/i2c/busses/i2c-nvidia-gpu.ko
en
/lib/modules/6.7.0/kernel/drivers/i2c/busses/i2c-nvidia-gpu.ko

beide size 14152
Mogelijk optie nieuwe driver niet aangezet
tjoen
2024-01-17 17:01:35 UTC
On 1/16/24 17:58, tjoen wrote:
Post by tjoen
Mogelijk optie nieuwe driver niet aangezet
/boot/config-6.7
CONFIG_NET_VENDOR_NVIDIA=y
CONFIG_I2C_NVIDIA_GPU=m
# CONFIG_FB_NVIDIA is not set
# CONFIG_HID_NVIDIA_SHIELD is not set
# CONFIG_NVIDIA_WMI_EC_BACKLIGHT is not set

Mogelijk most ik ze aanzetten

Paul van der Vlis
2024-01-17 10:48:20 UTC
Op 16-01-2024 om 13:29 schreef Paul van der Vlis:

Nog een aanvulling op dit bericht:

Ik sprak iemand met Arch-linux en die zei dat hij al tot tevredenheid
van de opensource kernel driver van Nvidia gebruik maakt. Of de
userspace opensource was wist hij niet zeker, maar hij dacht dat dat
wellicht alleen nodig was als je games wilde spelen, en hij gebruikte
het voor rekenwerk (hardware-encoding).

Ik was naar een videokaart aan het zoeken omdat bij een klant een
videokaart kapot was gegaan. Deze klant gebruikt hem overigens niet voor
hardware-encoding, wel voor video-editting. Voor die klant heb ik een
videokaart met AMD processor gekocht:
https://tweakers.net/pricewatch/1827100/xfx-speedster-swft105-radeon-rx-6400/specificaties/
De RX6400 werkt in elk geval goed met opensource drivers, er zijn ook
goedkopere kaarten vanaf ca 125 euro. Wat opvalt is dat het
stroomgebruik laag is, waardoor je geen extra kabels nodig hebt, en hij
is vrij stil.

Groet,
Paul
https://vandervlis.nl