Text Tool in Gimp
Cecil Westerhof
2023-10-15 12:06:17 UTC
Ik probeer YouTube thumbnails te maken met Gimp.
Ik loop tegen meerdere dingen aan, maar op het ogenblik is de
belangrijkste de Text Tool.
Als ik die gebruik, dan staat de box waar ik dingen kan aanpassen
boven de tekst, maar als de tekst bovenaan de afbeelding staat dan is
die niet bruikbaar. Ook kan ik geen dropdown krijgen van de fonts.
Ik heb video's gezien waarbij de box los van de tekst is. En dan kun
je ook een dropdown met fonts krijgen.
Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Ik gebruik 'GIMP 2.10.34' op Debian 12.
--
Cecil Westerhof
Senior Software Engineer
LinkedIn: http://www.linkedin.com/in/cecilwesterhof
Izak van Langevelde
2023-10-15 12:34:19 UTC
Post by Cecil Westerhof
[...]
Je loopt tegen het beroerde interface van Gimp aan: alles kan wel zo
ongeveer, maar prettig werkt het niet. Je zou die tekstbox van je
tijdelijk elders kunnen parkeren? Als je de beginletter van je font naam
geeft, dan krijg je een dropdown van alle fonts met die beginletter. Dat
is handig, want er zijn maar 26 mogelijkheden. Ofzo.
Grinnikend door het leven...
Cecil Westerhof
2023-10-16 00:14:34 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Cecil Westerhof
[...]
Dat is wat ik nu doe, maar ik blijf dus heen en weer schuiven: niet
echt handig.
Ik heb voorbeelden gezien waar de instellingen box niet vast zat aan
het tekst element, waardoor je dit probleem niet hebt. Dus ik vraag me
af hoe je dat voor elkaar krijgt.
Die losse box heeft ook meer mogelijkheden.
Post by Izak van Langevelde
Als je de beginletter van je font naam geeft, dan krijg je een
dropdown van alle fonts met die beginletter. Dat is handig, want er
zijn maar 26 mogelijkheden. Ofzo.
Ja, dat kan, maar is zeer onhandig. Als de instellingen box is
losgekoppeld van het tekst element zijn er meer mogelijkheden. Een
daarvan is een dropdown menu van alle fonts zonder dat je het eerste
karakter hoeft in te voeren.

Is er ergens een goed resource hoe te leren werken met Gimp?
Izak van Langevelde
2023-10-16 10:59:18 UTC
Post by Cecil Westerhof
Is er ergens een goed resource hoe te leren werken met Gimp?
Ik gebruik google. Er zijn wel fora voor mensen die gimp proberen te
gebruiken, en daar zullen ze je uitleggen dat gimp nu eenmaal geen
Photoshop is.
Grinnikend door het leven...
Sjoerd
2023-10-15 15:33:26 UTC
Post by Cecil Westerhof
[...]
Je kunt de tekst iets lager in de afbeelding zetten. Dan van de text tool
naar de move tool, en met de pijltoetsen schuif je die tekst naar boven en
op zijn plaats.
Post by Cecil Westerhof
Ook kan ik geen dropdown krijgen van de fonts.
Zoals Izak al schreef, die krijg je als je één of meer beginletters in het
vak voor de fonts invoert, hetzij in de toolbox, hetzij in de losse box
boven de afbeelding.
Cecil Westerhof
2023-10-16 14:04:12 UTC
Post by Cecil Westerhof
[...]
Het is niet helemaal wat ik gezien had, maar het volgende lijkt mij
problemen min of meer opgelost te hebben:
Edit
Preferences
Window Management
Reset Saved Windows Positions Now

Restart Gimp

Maar hoe die vermangeld zijn snap ik niet. Volgens mij had ik niet met
Gimp gewerkt tot nu toe.