Webserver reageert niet
Paul van der Vlis
2023-09-25 14:53:20 UTC
Hallo,

Een webserver (een VM) die ik beheer reageert soms niet, zo vandaag ook
weer. Nu heb ik er een programma op genaamd "monit", wat o.a. Apache
automatisch herstart als dat zo is. En dan werkt het weer. Maar het is
toch onbevredigend.

Geprobeerd uit te zoeken wat er aan de hand is.
Oom-killer was niet actief.

Ik had al eerder het programma "atop" geinstalleerd en via "atop -r" kan
ik zien dat Apache wel nog in het lijstje stond met een PID tijdens de
storing.

Ik zie dat MariaDB verreweg de grootste belasting vormt, maar met 123%
CPU volgens mij niet extreem. De VM heeft overigens maar 2 threads.

Het enige wat rood is in atop, is swout, daar staat "30175" (vreemd dat
er niet bijstaat welke eenheid). De machine heeft 4GB geheugen en dat
zit wel vol. Free is 116M, cache is 2,3G, buff is 113M. Maar vol met
cache lijkt me eigenlijk geen groot probleem.

Waardoor zou dit komen, hebben jullie een idee?

Groet,
Paul
https://vandervlis.nl
tjoen
Geeft die hints?
Paul van der Vlis
2023-09-26 12:10:42 UTC
Post by tjoen
Post by Paul van der Vlis
[...]
Nee, niet echt.

Er waren steeds weer problemen, en het lijkt er op dat ze bij 1 site
vandaan kwam (een Magento site). Die heb ik maar uitgezet en nu lijkt
het weer stabiel te lopen.

Toch raar dat een site de boel kan ontregelen terwijl er geen sprake is
van echte overbelasting.

Groet,
Paul
https://vandervlis.nl
Paul van der Vlis
2023-09-26 13:39:55 UTC
Post by Paul van der Vlis
Post by tjoen
Post by Paul van der Vlis
[...]
Toch reageerde Apache net alweer niet, waardoor Monit het herstartte.

De PID is er dan nog, maar Apache reageert niet. Wat zal dat toch
steeds zijn?

Ook NGinx heeft soms dit probleem. MariaDB niet, terwijl dat het
zwaarste proces is.

Iemand een idee?

Groet,
Paul