Open Source ondertitels generator
Cecil Westerhof
2023-11-28 17:42:08 UTC
Ik ben de laatste tijd druk bezig met het maken van video's. Ik heb
begrepen dat je zeker bij shorts eigenlijk ondertiteling zou moeten
gebruiken.
Er zijn allerlei websites die dit soort dingen aanbieden, maar dat is
niet helemaal mijn ding.
Is er open source software waarmee je automatisch ondertitels kunt
genereren?
--
Cecil Westerhof
Senior Software Engineer
LinkedIn: http://www.linkedin.com/in/cecilwesterhof
De ongekruisigde
Voor Nederlands?
Cecil Westerhof
2023-11-29 09:37:01 UTC
Post by De ongekruisigde
Post by Cecil Westerhof
[...]
Eh, ja: dat was wel handig als ik dat had gemeld.
Zeker in eerste instantie is het voor Nederlandse audio.
Cecil Westerhof
2023-11-29 10:36:01 UTC
Post by Cecil Westerhof
Post by De ongekruisigde
Post by Cecil Westerhof
[...]
En op termijn misschien ook vertaling van Nederlands naar Engels.
Oscar
2023-11-30 13:43:58 UTC
Post by Cecil Westerhof
Ik ben de laatste tijd druk bezig met het maken van video's. Ik heb
begrepen dat je zeker bij shorts eigenlijk ondertiteling zou moeten
gebruiken.
Dat is wel fijn voor mensen die zonder geluid zitten te kijken.

Welke software gebruik jij om die video's te maken? Zit daar geen
ondertitel-mogelijkheid in?

Meestal zijn het gewoon "lowerthirds" met een standaard lettertype.
Post by Cecil Westerhof
Er zijn allerlei websites die dit soort dingen aanbieden, maar dat is
niet helemaal mijn ding.
Is er open source software waarmee je automatisch ondertitels kunt
genereren?
Hoe automatisch wil je het? Moet het zelf audio-naar-text doen?
[J|O|R] <- .signature.gz
Cecil Westerhof
2023-11-30 17:57:28 UTC
Post by Oscar
Post by Cecil Westerhof
[...]
Ik gebruik een Sony camcorder en ffmpeg. Als ik het goed heb begrepen
kan je vanuit met ffmpeg als je een ondertitel bestand hebt harde
ondertitels generen. Maar dan moet je dus wel dat bestand hebben.
Post by Oscar
Post by Cecil Westerhof
[...]
Dat zou wel heet mooiste zijn. Als ik het handmatig moet doen is er
erg weinig winst te behalen.
Oscar
2023-12-05 09:37:25 UTC
Post by Cecil Westerhof
Ik gebruik een Sony camcorder en ffmpeg. Als ik het goed heb begrepen
kan je vanuit met ffmpeg als je een ondertitel bestand hebt harde
ondertitels generen. Maar dan moet je dus wel dat bestand hebben.
Oh, ik dacht dat je video's ook monteerde met een of andere edit-suite,
maar dit is dus vrijwel geheel direct van camera naar publicatie.

Dan zou je inderdaad met ffmpeg de ondertitelfile in de video kunnen
"branden" met een scriptje. Maar die file moet je dan nog wel even
maken.
Post by Cecil Westerhof
Post by Oscar
Hoe automatisch wil je het? Moet het zelf audio-naar-text doen?
Dat zou wel heet mooiste zijn. Als ik het handmatig moet doen is er
erg weinig winst te behalen.
Gezien de kwaliteit van automatisch gegenereerde ondertitels bij een
tech-gigant als youtube, verwacht ik niet iets beters in de Open Source
wereld. Ondertitelen is blijkbaar toch een vak. Het leest echt veel
prettiger als hele zinnen met punten en komma's getoond worden, zonder
al te veel verkeerd gehoorde woorden. Bedenk ook dat iedere domme fout
door je hele publiek gezien wordt..

Het zou wel helpen als je iets hebt waarmee je die titel-file aan kan
maken, met de correcte timestamps en met de mogelijkheid om de video
makkelijk te pauzeren en terug te spoelen.

Ik heb verder geen concrete adviezen voor software, sorry.
[J|O|R] <- .signature.gz
Oscar
2023-12-05 09:42:20 UTC
Post by Oscar
[...]
Kleine aanvulling met een stokpaardje van mij:

Een van de regels van het vak is dat je hele zinnen in 1 beeld probeert
te vatten en die lang genoeg laat staan om gelezen te worden. Computer-
gegenereerde ondertitels vormen vaak een doorlopende woordenbrij, of
laten zinnen op een onlogische plek afbreken om in de volgende titel
weer door te lopen. Dat leest heel vervelend en leidt af van de inhoud.
[J|O|R] <- .signature.gz
Cecil Westerhof
2023-12-05 11:58:01 UTC
Post by Oscar
Post by Cecil Westerhof
[...]
Ik heb het altijd een ramp gevonden. Zelf wat bash en tclsh scriptjes
geschreven die me helpen.
Post by Oscar
Dan zou je inderdaad met ffmpeg de ondertitelfile in de video kunnen
"branden" met een scriptje. Maar die file moet je dan nog wel even
maken.
Dat is niet even ben ik bang. 😜
Post by Oscar
Post by Cecil Westerhof
Post by Oscar
[...]
Ik heb niet de illusie dat ik helemaal niets hoef te doen. (Hoewel als
ik zie wat YT bij mijn shorts doet ik dat er bepaald niet verkeerd uit
vind zien.) Maar als er een titel bestand wordt gecreëerd dat ik moet
aanpassen, dan denk ik dat het een slok op een borrel scheelt.
Paul van der Vlis
2023-11-30 18:20:44 UTC
Post by Cecil Westerhof
[...]
Hier staan er een paar, geen ervaring mee:
https://fosspost.org/open-source-speech-recognition/

Groet,
Paul
https://vandervlis.nl
Cecil Westerhof
2023-11-30 21:51:26 UTC
Post by Paul van der Vlis
Post by Cecil Westerhof
[...]
Nu een beetje laat, maar ik ga er morgen naar kijken.